Kuala Lumpur

Fem dagar i Kuala Lumpur är över och vi är tillbaka på Gili Trawangan för att fortsätta vår Dive master training. Vår lilla semester i KL var underbar, hur mycket vi än gillar Gili så vardet skönt att få komma till civilisationen igen. Att få åka bil, gå i affärer, gå till nya restauranger och prova ny mat. Jag och Annelie flög från Lomboks flygplats och mötte på KL's flygplats upp Dave som flygit från Bali. Dave är nu klar med sin DMT och reser därför vidare bland annat för att möta upp några vänner i Thailand. Vi hade bestämt sedan tidigare att vi skulle mötas upp i KL och spendera några sista dagar tillsammans.

VI satte oss i en taxi och begav oss till hostelet. En mycket trevligt hostel som jag rekomenderar alla backpackers eller personer som inte behöver ett 4-stjärnigt hotell. Våra dagar bestod främst av att gå runt i staden och bara njuta av att få se nya byggnader och saker. KL är en väldigt vacker stad med många skyskrapor och häftiga byggnader. Varje dag besökte vi även ett nytt köpcenter, varav ett hade ett litet tivoli inuti. Det fanns både berg-och-dalbana och andra större attraktioner. Jag och Dave bestämde oss för at prova på The Callenge som fungerade lite som fångarna på fortet. Man blir inlåst i ett rum och måste lösa minst en gåta för att kunna ta sig till nästa rum. Man hade 45 minuter på sig totalt och det var ungefär 10 olika gåtor att lösa, vissa mer självklara än andra.

Vad gäller sightseing såg vi såklart KL Tower, Petronas tower, The National Mosque, The botaniqe garden, The independent square osv. Det enda som jag nu i efterhand önskar att vi hade hunnit med var fågelparken. Vi kom dit men väl vid entrén började det småregna och vi vet efter första dagen att när det väl börjar regna så kan man förvänta sig hällregn inom några minuter så vi gick aldrig in. Men genom detta så sprang vi istället på The independent square på vägen hem, ett ställe som vi faktiskt hade missat att markera ut på kartan vi bar med oss.

Det finns så många härliga stunder under vår vistelse som är värda att nämna och visa i bilder men jag har insett att det är omöjligt att få med allt vi upplever här borta när jag inte kan blogga så ofta som jag vill. Till exempel när vi tog en timmes bussresa för att ta oss till IKEA för att äta köttbullar och köpa svenskt godis, väl där finns det bara Daim som såldes till hutlösa priser. Eller när vi såg fram emot en mysig biostund och de hade på AC'n på högsta effekt att vi frös öronen av oss. Den bästa upplevelsen måste trots allt vara den sista kvällen när vi begav oss upp till Sky Bar i Traders hotel för att kolla på Petronas towers nattetid. Vi kommer dit och blir nästan inte insläppta eftersom att vi inte har vårat pass med oss. Som tur är hade både jag och Annelie fotografier av vårat i våra mobiler och vakten var snäll nog att låta oss komma in trots detta. Väl inne fick vi världens wow-känsla. Det var som den hippaste baren i stan. Det var en stilren bar med ljus i olika färger, i mitten fanns en stor pool som till vår besvikelse inte var öppen att bada i. Väggarna bestod av stora fönster som vette ut mot staden och visade en magnifik vy. Det hela var breath taking. VI tog varsin drink och eftersom att vi inte hade ätit tidigare räckte det till att göra oss lite smålulliga. Vi träffade ett trevligt gäng från Nya Zealand och dansade loss i några timmar innan det var dags för att leta reda på något att äta. Det är just de här tillfällena när allt känns så enkelt och fridfullt som man uppskattar livet lite extra.