Jul i pardiset

Julen är här tillsammans med mängder av semesterfirare, det är som att den annars lugna ön har expoderat med folk. Julafton som vi firar var en dag för sig, det var väldigt svårt att överhuvudtaget få någon som helst julstämning på en tropisk paradisö, vilket för min del inte gjorde så mycket. Annelie hade lite svårare att aceptera detta och besvärades mycket av hemlängtan. Jag hade sedan tidigare bestämt mig för att inte dyka på julafton utan istället hitta på något helt annat, kanske gå en promenad uppför kullen, se till att få lite träning eller ta en tur med kameran och fotografera denna vackra ö. Men som vanligt slutade det med att jag istället satt i shoppen hela dagen och försökte sälja dyk. Tyvärr blev resten av dagen inte riktigt heller som vi hade trott, under förmiddagen fick Dan inbrott i sin lägenhet igen, första gången var för några dagar sedan då jag och Dan låg i sängen på morgonen och en indonesisk kille fick för sig att helt plötsligt bryta upp ett av fönstrena, snacka om adrenalinkick att vakna till det. Som tur var var vi hemma den gången och kunde skicka iväg idioten. Denna gången tog de sig in igenom nästa fönster, Dan kunde se att de letat igenom lägenheten men utan att ha tagit någonting. Förmodligen letade de efter rena pengar för de hade lämnat både hans dyra kamera och dator. Fönstret spikades igen och dagen fortsatte.

 

Tanken var att vi alla skulle äta middag tillsammans men en efter en hoppade av. Rob gick iväg tidigare tillsammans med några andra. Annelie ville vara för sig själv, några ville inte följa med utan gick till ett annat ställe osv. I slutändan var det bara jag Dan och Katri kvar, vi hade pratat om att äta julbufé på en restaurang som kallas Irish men av Rob fick vi höra att de ändrat till julmeny som dessutom var dyrare än vi ville betala så även det gick bort. Ännu en sak som inte blev som vi tänkt oss. Men vad gör det vi hade ju varandra. Så vi bestämde oss för att äta på en annan restaurang vid namn Evolution där några vänner skulle beställa in en mängd mat från menyn så att alla kunde äta ifrån den. Vi gjorde oss redo och Dan sprang hem för att lämna sin tvätt. Han kommer ganska snabbt tillbaka och vi får reda på att de brutit sig in ännu en gång i lägenheten, denna gången via köksfönstret. Det är alltså två gånger på en dag. Denna gången var de inte mycket smartare, de letade igenom lägenheten, lämnade ännu en gång hans kamera och dator men tog en hårddisk och en läsplatta. Otroligt dumt värdemässigt men tyvärr hade läsplattan ett större emotionellt värde för Dan då han fått den dagen innan skickad till sig från sin mamma. Förståligt nog var han inte på sitt bästa humör och ville inte lämna sina resterande saker obevakade, så Dan gick hem och kvar var jag och Katri. Vi gick till Evolution som planerat men någon bufe var det inte prat om där så vi beställde varsin cheese wrap från menyn, juligt eller hur?! Vi satt med ett gäng andra vänner men jag lämnade i stort sätt så fort jag hade ätit upp för att gå och hålla Dan sällskap, ingen ska behöva vara ensam under julen. Vi satt uppe en stund och jag fick världens bästa julklapp när Dan för första gången sa att han älskade mig. Jag har aldrig haft så många fjärilar i magen på en och samma gång.

 

Juldagen däremot blev bättre. Vi dök och tog fina julfoton med tomtehattar under vattnet. Vi körde en lek vid namn Secret santa som går ut på att alla får en person de ska köpa en present till för en viss summa. Man får inte säga till någon vem man har som person och personen i fråga vet inte vem som köpt julklappen när man byter presenter. En rolig lek och ett bra allternativ när man inte vill att alla ska köpa presenter till alla. Till kvällen gick vi alla och åt middag innan det blev en tidig kväll för att orka med dagen efter.

 

 
 


 
 
 
Gili öarna | |
#1 - - per :

God jul.....I efterskott

Upp