Stress testet

Stress test check! Vi har nu gjort vårat final stress test och nu är det bara vårat snorkeltest kvar innan vi är fullbordade divemasters. Stress testet går ut på att man binder ihop all sin utrustning; BC:n, mask, fenor och viktbälte, sätter ner det på botten 5 meter under ytan. På ett andetag ska man alltså dyka ner fem meter, sätta på luften i tanken och sedan sätta på sig BC:n, masken, fenorna och viktbältet. Du dyker ner utan luft och utan mask så det är ingen lätt lek. Annelie klarade allt på första försöket, för min del gick det dock inte lika bra. Jag dök ner och fick tag i BC:n men istället för att ta mig tiden och sätta på luften simmade jag upp till ytan igen, två gånger gjorde jag så, den tredje gången bestämde jag mig för att hålla i och se till att åtminstone få på luften. Jag dök ner, fick tag i BC:n och även om hela kroppen skriker efter luft och bara vill simma upp till ytan höll jag mig fast, fick tillslut på luften, hittade regulatorn och fick mina första andetag under ytan, vilken lättnad. Så fort jag hade fått igång luften var det inga problem. På med masken så att man kunde se vad man gjorde och sedan ta steg för steg i lugnt tempo. Såhär i efterhand är jag lite irriterad på mig själv att jag inte bara höll ut den första gången och satte det direkt, jag vet att jag kan om jag bestämmer mig för det men det är en stor stress för kroppen och det är det här stress testet går ut på; se hur man reagerar under vattnet i stress.

Efter det här var det dags för del 2. Här skulle jag och Annelie byta all utrustning med varandra under ytan samtidigt som en av oss var utan luft och vi var tvugna att dela på en regulator. Låter kanske lätt men under både del ett och två simmer Rob runt oss och är ett as. Han blåser mängder av bubblor på oss, sparkar sand så att vi inte ser någonting, sliter av oss vår mask, drar i våra fenor och ja är allmänt störande. Vi har hört mycket om det här stress testet innan och folk som har kommit upp gråtande med mera. Själv tyckte jag bara den första delen att komma ner var jobbig resten var inte alls svår i och med att vi visste att vi kunde ta allt hur lugnt som helst och göra allt i vår egen takt. Vi kom upp och var allt annat än ledsna, vi var överlyckliga över att ha klarat det och därmed i princip blivit godkända på vår Divemaster!



 
Gili öarna | |
Upp