DMT

Vi har nu kommit upp i över 40 dyk och vår dive master training kan starta på riktigt. Det är stor skillnad på tidigare när vi har dykt för skojs skull och för vår egen del än om man jämför med nu när vi faktiskt jobbar på dykshoppen. Hela förmiddagen har spenderats i equipmentroom för att sortera viktbälten, märka våtdräkter med rätt storlek och andra uppgifter för att hålla rummet rent och snyggt. Några kanske rätt tråkiga uppgifter men med rätt sällskap blir det mesta roligt, vi hade bland annat lite krig med marketingpennorna och lyckades rita fina linjer i ansiktet på Dave.
 
Tyvärr blev en tjej på hostelet dålig under morgonen så Annelie har tillbringat hela dagen med att ta hand om henne. Hon hade blivit matförgiftad eller liknande och mådde riktigt dåligt. Det blev två vändor till läkaren för dropp och medicinering. Jag var inte med men vad jag hörde från Annelie är läkarna här en klass för sig. Som tur var var Annelie med och kunde göra det mesta av jobbet.
Jag fick istället hjälpa till med en kund som skulle göra en Discover scubadive. Det innebär att personen aldrig tidigare dykt men vill prova på hur det känns. Vi gjorde iordning utrustningen och begav oss till poolen för att öva på vissa nödvändiga skills innan vi gjorde det riktiga dyket. I poolen får man lära sig hur man rensar sin regulator från vatten, hur man hittar sin regulator om man råkar tappa den, hur man rensar vatten från masken samt mest känna på hur det känns att andas under vattnet. Rob lät mig demonstrera varje övning och det var en spännande upplevelse då jag endast gjort övningarna när jag själv gjorde min open water. Men allt gick jättebra och vi begav oss på eftermiddagen ut med båten för ett dyk. Där fick jag i uppgift att ta foton med kundens gopro. En ganska enkel uppgift kan tänkas men det är svårare än det låter.
 
Tyvärr var mitt huvud inte med riktigt och efter att tag i vattnet kände jag att migränen var ett faktum. Jag lyckades hålla ut resten av dyket och ta en mass foton till kunden. Väl uppe vid ytan var det bara att slappna av som gällde. Jag gick direkt till sängen, tog med mig både vätska och snacks. Fick i mig två tabletter och vilade ett litet slag under min handduk för att få det mörkt omkring mig. Som tur var så var migränen inte lika kraftig som innan och tack vare att jag fick i mig tabletter snabbt så är jag nu tillräckligt "pigg" för att ta mig upp och käka middag med de andra. Det värsta är bara efterkänningarna man får när man mår illa och är så himlans yr, huvudet funkar inte och det känns som att man är nerdrogad av någonting. Men jag är i alla fall glad att den gick att bryta så ikväll blir det återigen en lugn kväll för min del.
 
En bild från ett dyk förra veckan med mig, Dave och Annelie
Gili öarna | |
#1 - - Per:

Nästa bild får du ta ut regulatorn så att man ser att du ler ;-)

Upp