Migrän som heter duga

Det har varit en umtumlande vecka som varit. Det hela började med att jag blev sjuk och att jag sedan dess inte har kännt mig helt okej, jag har besvärats av bland annat orkeslöshet, yrsel och huvudvärk. En huvudvärk som jag är van vid att ha men efter att ha varit utan den hela resan blir det mest irriterande att den är tillbaka. Varje dag den senaste 1,5 veckorna har huvudvärken legat och molnat fram till i söndags då jag äntligen kände mig bättre. Jag har under denna perioden tagit det väldigt lugnt med dykningen, kört max ett dyk per dag och då försökt att satsa på de grunda dyken. Jag fick tillbaka så mycket energi av att må bättre under onsdagen och torsdagsmorgonen. Jag var positivt peppad att komma ut och dyka och jag tänkte att eftersom jag nu mår bättre kan jag kanske göra flera dyk under torsdagen. Vi åkte ut med båten klockan 9 för vårat första dyk. Det är en ganska lugn period för shoppen just nu så vi hade endast två kunder som skulle dyka med mig och en guide samt två andra som dök med en annan guide. Vi förberrede vår utrustning och hoppade i vattnet. Vi visste sedan innan att det var strömt men det var mer strömt än vi trodde. Guiden förvarnade oss att vi kanske skulle behöva simma ner mot botten istället för att sakta sjunka som vi annars gör när vi gör ett så kallat Blue drop. Ett Blue drop innebär att vi släpps längre ut från stranden och gör sedan en descend rakt ner tll ca 25-30 meter. Strömmen var så stark så för att inte dras med ut längre i havet och för att inte missa hela dyksiten vände vi oss neråt och började simma mot botten.

 

Väl nere kände jag att jag fick en ordentlig huvurvärk, jag tänkte först att det berodde på den snabba nedstigningen och att det hade bildats ett vakuum i masken som gav huvudvärken. Så jag lättade på trycket och fortsatte dyket. Dock var huvudvärken så kraftig att jag redan efter sju minuter funderade på att avbryta dyket. Jag fortsatte dock ett tag till i förhoppning om att den skulle släppa när vi kom till grundare vatten. Tyvärr gjorde den inte det och jag fick inse mina begränsningar och för första gången avbryta ett dyk. Vi åkte tillbaka till shoppen och jag hoppade direkt i säng, huvudvärken var så intensiv att jag var tvungen att bädda ner mig i sängen och vira min handduk runt huvudet och ligga blixt stilla. Allt för att inte ge några intryck som helst till hjärnan som skulle resultera i mer huvudvärk. Jag visste av tidigare erfarenheter att när jag får migrän så är det endast sömn som hjälper. Tack vare smärtan låg jag där som en grönsak i flera timmar. Annelie och Rob kom och kollade till mig några gånger och tvingade i mig tabletter, vätska och näring. Något som var väldigt uppskattat eftersom att jag inte ens hade energin att resa mig upp ur sängen för att hämta alvedon. Så efter det blev jag tillslut lite piggare, jag var dock fortfarande väldigt groggy och energilös att jag stannade i sängen hala dagen. Jag har haft migrän innan mmen jag tror faktiskt inte att den har varit såhär intensiv innan. Det kan också bero på att det är lättare att somna ifrån den hemma och att det inte gick här men jag mådde hur som helst uruselt.

 

Förmiddagen efter bestådde främst av yrsel och lite lätt huvudvärk. Jag var på väg att svimma flera gånger men i och med att jag har svimmat X antal gånger känner jag igen symtomen väldigt tidigat och kan åtgärde dem direkt innan något händer. Jag mådde dock snabbt mycket bättre under dagen och frammot kvällen blev jag till och med lite peppad på den kommande halloweenfesten. Jag hjälpte både Annelie och Dave med deras kostymer, medans jag själv bara tog på mig en vit klänning och smetade lite svart runt ögonen. Vi hade en fantastiskt rolig kväll tillsammans och jag var riktigt stolt över mig själv för även om jag mådde mycket bättre har jag gjort en deal med mig själv at inte ens dricka en droppe alkohol tills huvudet är bra igen. De senaset kvällarna när de andra har varit ute och jag har varit nykter har jag gått hem väldigt tidigt för att jag inte har haft kul när jag varit nykter och de andra fulla. Men idag när jag kände att min energi höll på att svikta då tog jag tjuren i hornen pch såg till att jag hade roligare och det hjälpte. Jag hade tillslut minst lika kul som de andra och när de andra idag har beklagat sig över hur dåligt de mår så har jag studsat runt med energi som en lärka.

 

Ang huvudet så gjorde jag ytteligare ett dyk idag för att se hur det gick, vi började grunt för att sedan gå dupare och huvuvärken höll sig borta. Imorgon kommer dock det riktiga testet för då ska vi göra ännu ett Blu drop ner djupt. Beroende på hur det går så kommer jag att bestämma om jag senare i veckan trots allt ska åka till grannön för att låta en läkare kolla på huvudet. Men det återstår att se och jag lovar att hålla er uppdaterade även om det blir lite sent och halvdant ibland ;)

Min vardag | |
Upp