Porträtt

Det bästa med att vara en liten dykshop är att man lär känna alla människor som kommer och går. Den senaste veckan har vi bland annat haft en kille vid namn Louis som dykt med oss. Louis är fotograf och frilansar för olika events och tidningar. Han har berättat en hel del om sitt jobb och jag har insett att det är något jag skulle kunna tänka mig att jobba med. Kanske inte på heltid men att ha som ett extraknäck. Så jag har bestämt mig att någon gång, antingen om jag kommer hem eller om jag gör det utomlands, så ska jag gå kurser i fotografering och bildhantering. Jag ska så småningom när jag blivit bättre köpa mig en riktigt bra kamera och bättre objektiv. Men än så länge får jag nöja mig med mitt lilla hus, det blir bra övning.
 
Vi har pratat en hel del om fotografering och jag har fått flera tips. Igår till exempel tog vi våra kameror och gick till andra sidan ön för att fotografera solnedgången. Jag har det senaste året försökt att bara använda manuella inställningar för att lära mig hur kameran fungerar och hur mycket ljus som man behöver släppa in i olika situationer för att få en bra bild. Det har varit en bra övning men Louis berättade att han främst använder halvautomatiska inställningar vid sina fotografier. Så nu ska jag fortsätta att öva med dem istället. Vi tog en del bilder på solnedgången även om den inte var något speciellt egentligen. Det jag gillade bäst var hur jag fick tips om porträttfotografering. Jag provade att ta några stycken och mitt främsta problem är att jag har en tendens att röra kameran när jag trycker ner knappen vilket resulterar i något oskarpa bilder. Så det blir till att öva öva och återigen öva. Jag vet också att det är enklare med ett bättre kamerahus eftersom att de i regel är tyngre. Men jag måste lära mig med mitt nuvarande. Jag fick i alla fall några helt okej bilder som ni kan se här under. Porträtt är något jag hemskt gärna skulle vilja bli bättre på eftersom att man kan fånga så mycket känslor i en enda bild.
 
 
Foto, Gili öarna | |
#1 - - Per:

"om du kommer hem" ????

#2 - - Josefine:

Så fina bilder!

Upp