Tahoe

Igår tog vi bilen och körde ungefär tre timmar norrut från San Francisco för att tillbringa några dagar i Tahoe. Dan's moster äger ett hus här uppe som vi får låna det hur länge vi vill, så det är toppen. Vi har inte hunnit göra så mycket här mer än att gå en promenad i Donnors nationalpark samt lite i staden Truckee som ligger i närheten. Både jag och Dan har somnat i soffan både igår eftermiddag och idag. Men det är ju det som är meningen med den här vistelsen; att vi ska få chans att vila ut lite extra och inte ständigt springa runt och träffa folk som vi annars försöker hinna med i SF.
 
Naturen här omkring är också här helt fantastiskt, det påminner lite om svenska fjällen kan jag tycka men man blir aldrig mätt på dessa vyer. Vi har ungefär 10-12 grader här för tillfället vilket egentligen är alldeles för varmt för denna tid på året. Det ska egentligen vara 0-gradigt och en massa snö. Det var också en av anledningarna till att vi ville åka upp hit, att eventuellt få möjlighet att åka skidor. Det kommer inte att gå nu då det inte finns någon snö alls förutom högst upp på toppen men ska jag vara ärlig så gör det inte så mycket. Jag gillar att sitta inne och mysa. Det ger mig chans att slappna av helt och återhämta mig från min senaste sjukdom. Japp ni lästa rätt jag har varit sjuk igen. Denna gången ganska kraftigt dock. Jag fick halsfluss och besvärades av riktigt hög feber, jag lyckades få ner den tillräckligt för några enstaka timmar åt gången men varje gång pillrerna slutar verka så låg jag där och skakade. Tabletterna här räcker inte lika länge som i Sverige så var 4e timme var det dags för ny dos. Det tog mycket på krafterna och när jag den 4e dagen fortfarande hade hög feber och jag dessutom började få ordentligt svårt att svälja var det bara att bita i det sura äpplet och bege mig till läkaren. De tog ett snabbtest för att se om jag hade streptokocker i halsen men den visade negativt. Så läkaren ville egentligen skicka hem mig för att vila men jag snackade till mig ett recept på antibiotika. För trots att testet var negativt så hade jag de typiska symtomen på en bakteriell infektion samt att snabbtestet endast visar typ A och inte B eller C eller någon annan bakterie. De kunde ta en bättre odling och skicka iväg den för att få riktigt svar men det skulle kosta ytterligare 1000 kronor så jag sa nej och bad om ett recept istället. Jag antar att han tyckte lite synd om mig eftersom att jag fick betala så mycket för ett besök på min semester som inte gav något så han var inte så svårövertalad. Jag började ta antibiotikan direkt och redan nästa dag hade febern sjunkit direkt och varje dag nu efter har jag snabbt blivit bättre och bättre. Det kan vara antibiotikan det kan vara ett sammanträffande, jag föredrar att inte veta då min sjukhusräkning gick på närmare 3000 kronor. 3000 kronor för att träffa en läkare som skriver ett recept. Säga vad man vill om svensk sjukvård men i Sverige hade jag aldrig tvekat att gå, här funderade jag seriöst på att fortsätta att gå med den höga febern, allt för att undvika kostnaden.
 
I vilket fall som helst så har vi det riktigt bra här uppe. Det är skönt att få lite egentid tillsammans och bara umgås vi två. Just nu står Dan i köket och lagar middag själv, jag hade inget val utan var bannlyst från köket. Ska bli spännande att se hur allt blir men det luktar riktigt gott.


De har gigantiska kottar här borta, vi hittade en som var lika stor som Dan's huvud. Ja ni ser ju själva. För att jämföra kan ni se på bilden under där jag tog upp en vanlig en som vi har hemma tillsammans med en av de gigantiska.
Foto, USA | |
#1 - - Per:

Krya på dig. Och se upp för björnen, m.a.o. hoppas du ser någon men på lagom avstånd

Svar: Tyvärr ingen björn :(
Madeleine Stål

#2 - - Anonym:

Krya på dig. Ta vara på alla dina upplevelser samt av den underbara naturen. Jag hoppas du får se mer av San Francisco.

#3 - - Josefine:

Åh så härligt med den fina naturen! Och jag hoppas nu att du inte blir sjuk igen :( Krya på dig!

Svar: Ja det är helt fantastisk natur här uppe, du hade älskat den! Perfekt för en huskey ;)
Madeleine Stål

Upp