Shooting a gun

Dag två i Tahoe åkte vi över till Nevada state för att bland annat prova på att skjuta. I min senaste engelska uppgift skrev jag om Gun control i USA och efter som att det är en så het men också aktuell debatt tänkte vi att det kunde vara kul att själva få prova på. 
Dan hade kollat upp en skjutbana i förväg så vi satte oss i bilen och åkte dit. Jag måste erkänna att det pirrade lite i magen, det skulle ju trots allt vara första gången som jag såg och höll ett riktigt laddat vapen än mindre skjuta ett. 

Vi kom fram till vad som såg ut att vara en lagerlokal och gick in, där möttes vi av mängder med skyltar ang Vapen och ammunition. Vi gick fram till disken samtidigt som man bakom oss kunde både se och höra de som sköt. Vi pekade på ett vapen vi ville prova, tjejen bakom disken gav oss hörselskydd, glasögon och ammunition. En ofantligt snabb genomgång och jag som var lite nervös förstod knappt hälften för att det gick så fort. Det var ingen identitetskontroll, background check eller vidare kontroll över hur mycket man skjutit innan. 

Vi gick in till en inomhusbana där vårt mål hängdes upp på en lina och skjutsades bak till andra änden av lokalen. Eftersom att jag inte förstod så mycket och helt ärligt tyckte att det var lite obehagligt så bad jag henne vara med ett tag, hon stannade tills Dan hade skjutit två skott sedan var vi alldeles själva med vårat semi automat gevär laddat med riktiga kulor. När det väl var min tur fick Dan istället hjälpa mig igenom processen, det är ju inte så svårt men det var skönt att han hade full koll ändå. 

Jag hukade mig ner för att stödja på bänken framför mig, la geväret mot min axel, siktade med hjälp av lasersiktet, säkrade av och tryckte på avtryckaren. Samtidigt som det small till rejält kände man hur vapnet sköts tillbaka mot axeln med en stark kraft. Jag och Dan turades om några gånger med att skjuta och innan vi visste ordet av hade vi gått igenom två magasin och dagens session var över. Även om det var otroligt kul att skjuta och att få prova på så tyckte jag att det var lite obehagligt med vetskapen om att det var ett riktigt vapen och att dessutom känna vilken otrolig kraft den faktiskt skjuter med. Nästa gång tror jag att jag kommer att känna mig lite säkrare men det känns också bra att ha den respekten för ett vapen, det är trots allt ingen leksak. 

Bild tagen från Google. Detta var automatvapnet vi sköt med, en AR15

Min och Dan's gemensamma insats, ganska bra va även om det var lasersikte  😉

Min vardag, USA | |
Upp