Svensk mat

Att vara utomlands, mitt bland anndra kulturer får en ibland att längt hem efter det igenkännbara; i många fall svensk mat. Då jag även vill visa Dan den svenska kulturen har jag ett flertal gånger försökt mig på att laga svenska recept. Jag säger försökt mig på för att jag har misslyckats nästan varje gång.
 
Jag försökte att baka kanelbullar, inte nog med att min mormors recept hade raderats från min telefon och jag var tvungen att ta ett random recept från internet så lyckades jag inte få till det. I det här fallet berodde det på jästen. Här i USA fick jag bara tag i torrjäst, medans vi i Sverige alltid använder färsk jäst. Trots googlande efter motsvarigheter i mått, reste sig degen ingenting och bullarna blev platta och hårda.
 
Jag tog sedan på mig att göra chokladbollar, ännu en svensk favorit. Än en gång googlade jag ett recept och försökte hitta ingredienser i butiken, det skulle visa sig vara svårare än gjort. Vanliga havregryn säljs inte i stora förpackningar som i Sverige utan i små engångsförpackningar gjorda för oatmeal, gärna med smaktillsatser, så hittar man väl en naturell behöver man ett gäng för att det ska räcka. Att dessutom försöka hitta kakao var något jag inte trodde skulle vara svårt men oj vad fel jag hade. Första butiken sålde det inte ens och den sista hade endast någon RAW cacao för 120 kronor. Jag hittade dock en cocoa precis brevid för några dollar billigare, perfekt tänkte jag och var nöjd över mitt ekonomiska tänk även om kakaon fortfarande var alldeles för dyr. Jag kom hem, följde receptet punkt till pricka, tydligen skulle man smälta smöret för att få en extra karameliserande smak. Man skulle ställa in smeten i kylen i 30 minuter för att få smöret att stelna men när jag tog ut bunken och försökte forma bollarna smulades allt sönder. Det gick alltså inte att göra bollar och jag fick lära mig att cacao och cocoa INTE är samma sak. Cocoa är tydligen som oboy och därför ingenting man vill ha i sina chokladbollar. Dan lekte lite med smeten (blandade i lite mer smör, la i ett ägg och lite salt innan han lät den åka in i ugnen i några minuter) och lyckades få den ätbar åtminstone trots att det inte var choklarbollar längre. Men den stora frågan är Hur kan man misslyckas med chokladbollar? Det måste vara det enklaste man kan göra?! Jag gjorde i alla fall det och sedan dess har det fortsatt. 
 
 
Jag har bland annat försökt mig på en gulaschsoppa som inte alls smakade bra och idag försökte jag på mig en kycklinggryta som inte smakade någonting. Vilket i sig har börjat få mig att fundera, äter vi så smaklös mat hemma? Märker jag först skillnaden när jag äter annan mat till största delen eller är det så att jag helt enkelt har lyckats hitta "dåliga" recept? Trots att gulaschsoppan och kycklinggrytan ska vara väldigt olika smakade de väldigt lika, ganska svenskt på något sätt. Eftersom att jag inte har möjlighet att ta med mig Dan till Sverige inom den närmaste framtiden vill jag ju kunna bjuda på god svensk mat, så ligger ni hemma på någon god SMAKRIK svensk mat så skriv i kommentarsfältet. Alla tips uppskattas och jag ska försöka att inte förstöra dem också.
 
För att inte hamna i en ond cirkel så försökte jag mig idag även på chokladbollarna igen, denna gången gick jag tillbaka och köpte den riktiga kakaon för 120 kronor, jag vet, det svider att betala så mycket för saker man vet är betydligt billigare i Sverige men vad ska man göra när det bara finns ett enda alternativ? Därefter googlade jag recept igen men gjorde som jag alltid har gjort, blandat alla ingredienser samtidigt med rumsvarmt smör och nu ligger det små chokladbollar i kylen. Förhoppningsvis smakar de bra också, väntar på att Dan ska komma hem från sin körning innan jag börjar att proppa i mig. Håll tummarna för att de smakar okej.
 
Pärlsocker finns inte här och Dan gillar inte cocos så det fick bli rena chokladbollar.
Min vardag, USA | |
Upp