Framtiden

Det där med framtid. Varför ska det vara så svårt? Jag har insett att sannolikheten att jag ska få ett arbetsvisum här är ytterst liten och mitt egentligen enda alternativ att stanna långsiktigt är att gå tillbaka till skolbänken. Men då är den stora frågan vad tusan ska jag utbilda mig till? Helst av allt hade jag velat läsa några helt random kurser men sannolikheten att få ett sponsrat arbetsvisum efter det är kanske inte den högsta, så då återstår det att läsa ett program. Ett program där man binder sig i x antal år (beroende på vad man pluggar) och i ett ämne som jag nu måste stressa fram. Jag har ingen aning om vad jag skulle vilja läsa och ännu mindre ett helt program som jag vill satsa på. Hur vet man vad man vill jobba med, vad man skulle vara bra på? Det är stora frågor som tar mycket energi att fundera på. Inte heller blir det bättre av att engelska kursen inte går något vidare. När jag började kursen trodde jag att jag hade bättre engelska än vad jag har men i och med allt pluggande så kommer den bistra sanningen fram att nej, du är bra på turist-engelskan, inte den riktiga. Vilket också får mig att fundera, hur tusan ska jag klara av att läsa ett helt program här i staterna när jag knappt klarar av en engelska kurs från Sverige? Allting är lite strängare här på något vis, det är alltid allt eller inget som gäller. Vad gäller betyg så förväntas du ha A i allting, B kan funka men får du ner mot C eller ännu lägre ja då är det riktigt dåligt och det finns ingen chans att jag kommer att få A i ett ämne när jag inte ens kan skriva en vanlig uppsats på engelska. Jag vet att jag kanske låter lite hård nu men det är inte lätt att försöka flytta till ett annat land och det blir mycket känslor på en och samma gång. Allt ska läras om på nytt. Valutan är annorlunda och du måste ständigt tänka efter vad som är rimligt och inte, språket är inte ditt modersmål, kulturen är annorlunda, de sociala reglerna är annorlunda. Jag har fått lära om mig hur tvätt- och diskmaskinerna fungerar, hur damsugaren fungerar, hur diskkon fungerar ja till och med hur man bäddar sängen på ett amerikanskt vis. Du kan inte ens gå in i en matvarubutik utan att allting är annorlunda, du måste lära dig hitta nya sorter av allt som du gillar och inte nog med det lära dig ett nytt namn för allting, du måste lära dig att läsa innehållsförteckningen ordentligt så att inte förpackningen är packad med socker och när du väl köpt hem grejer så smakar allting annorlunda. Jag antar att det blir lite mer av en kulturkrock när man har vetskapen att man inte längre är här på semester utan faktisk försöker bosätta sig här. Mycket nytt och annorlunda att vänja sig vid.
 
Så nu behöver jag er hjälp; Vad tycker ni jag ska plugga till? Vad hade passat mig bra? Kom med mängder av förslag!
 
En bild från under Santa Monica Pier i LA som jag tyckte blev häftig.
Foto, Min vardag, USA | |
Upp